تجهیزات مرغداری خانگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

از مهمترین مراحل راه اندازی یک مرغداری تهیه تجهیزات مورد نیاز می باشد. می خواهیم در ادامه به معرفی تجهیزات لازم در پرورش مرغ ها در سالن های پرورش طیور بپردازیم.

تجهیزات مرغداری خانگی

تجهیزات پرورش مرغ بومی

یکی از مهمترین تجهیزاتی که در پرورش مرغ خانگی مورد استفاده قرار می گیرد لانه های تخم گذاری می باشد تا مرغ ها به راحتی بتوانند عمل تخمگذاری را انجام دهند. از سبد های میوه به عنوان لانه برای تخم گذاری می توان بهره گرفت. دور تا دور سالن ها را می توانید از این سبد ها بگذارید مرغ ها علاقه زیادی به رفتن در این سبد ها از خود نشان داده اند. داخل این سبد ها را با کمی پوشال یا کاه پر کنید فقط به این نکته توجه داشته باشید که خاک و گرد غباری نداشته باشد تا سلامت مرغ ها به خطر نیفتد و برای اینکه مرغ ها سبدها را جابجا و وارونه نکنند می توانید آن ها بهم متصل کنید.

برای تغذیه مرغ ها انواع گوناگونی از دانخوری ها وجود دارند که با توجه به نیاز مرغ ها و جوجه ها هریک را که مایل بودید خریداری نمایید.

تجهیزات پرورش مرغ بومی

تجهیزات پرورش مرغ رسمی

برای راه اندازی مرغداری کوچکی پس از یافتن مکان مناسب برای پرورش حال باید آن را به تجهیزات مورد نیازی مجهز کنیم.

به طور مثال دانخوری، آبخوری، هیتر مرغداری، رطوبت ساز و فن های تهویه، تهیه خاک اره و یا پوشال برای بستر سالن ها، ساخت لانه برای تخم گذاری برای شروع و راه اندازی یک مرغداری لازم است.

تجهیزات پرورش مرغ محلی تخمگذار

فضای سالن هایی که به منظور پرورش مرغ تخمگذار مورد استفاده انجام می شود باید وسیع و تراکم مرغ های تخمگذار زیاد نباشد زیرا مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی را برای مرغ ها بوجود می آورد.رعایت مواردی  مانند نور کافی و دمای سالن می تواند در فرآیند تولید بسیار تاثیر گذار بوده زیرا مرغ محلی تخمگذار بدون نور کافی و مناسب نمی تواند عمل تخمگذاری را به خوبی انجام دهد.

آبخوری و دانخوری از دیگر تجهیزات حیاتی می باشد که در سالن های پرورش مرغ محلی تخمگذار باید از آن استفاده شود و قیمت آبخوری ها و دانخوری ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از دیگر مواردی است که باید از آن استفاده کرد تا در هر فصلی بتوان دمای مورد نیاز مرغ ها را تامین کرد.

تجهیزات پرورش مرغ رسمی

تجهیزات پرورش مرغ بومی : دانخوری ناودانی

دانخوری های ناودانی معملا ساخته شده از جنس ورق گالوانیزه است که طرح آن به شکل ناودان است و دان ها توسط کارگر ها در آن ها ریخته می شوند.

معمولا طول این نوع دانخوری ها از 80 سانتی متر شروع و عرض آن ها برای جوجه ها 10 سانتی متر ولی برای مرغ تخمگذار و گوشتی 20 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

برای جلوگیری از ورود طیور به دانخوری ها حفاظ های میله ای تعبیه شده است. کار با دانخوری های ناودانی بسیار آسان است و عمل ضدعفونی و شستشو آن به راحتی انجام می شود.

دانخوری ناودانی در سیستم قفس

وجود لبه در طراحی این دانخوری ها موجب می شود که دان ها به بیرون ریخته نشوند و سبب اصراف نشود. این دانخوری را می توان هم روی بستر قرار داد و هم در داخل قفس ها از آن ها بهره گرفت. جنس پلاستیکی چون به مرور زمان دچار زنگ زدگی نمی شود از دوام بهتری برخوردار است.

دانخوری ناودانی در سیستم قفس

تجهیزات پرورش مرغ بومی : ساخت آبخوری نیپل برای پرورش مرغ بومی

برای ساخت و راه اندازی آبخوری نیپل به تجهیزاتی نیاز داریم که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

1- برای ساخت آبخوری نیپل به 2/5 متر لوله مشکی  از نوع pvc احتیاج داریم.

2- برای خرید نیپل بسته به کشور سازنده آن قیمت مختلفی وجود دارد.

3- لوله را با استفاده از مته به فاصله های 30 تا 50 سانتی متر سوراخ کرده و نیپلی که تهیه کرده اید را داخل ان بپیچانید.

4- سر ابتدایی لوله را باید به مخزن و منبع آب متصل کرده و سر انتهای لوله را می بندیم.

5- برای اینکه فشار نیپل ها زیاد نباشد و جوجه ها را اذیت نکند یک منبع 20 تا 2000 لیتری بر سر راه لوله قرار داده و داخل آن یک شناور کولر نصب کرده تا همیشه آب موجود باشد.

پرورش مرغ بومی

تجهیزات پرورش مرغ بومی :  تجهیزات آبخوری دیگری که در بازار وجود دارد

برای ساخت مرغداری خانگی یکی از مهمترین نیاز های سالن  پرورش مرغ در دسترس بودن همیشگی آب گوارا در طول شبانه روز می باشد. انواع گوناگونی از آبخوری ها وجود دارد که با توجه به شرایط حاکم بر سالن های پرورشی انخاب می شوند.

آبخوری جامبو بدون میلگرد: یکی از پر کاربردترین آبخوری ها می باشد که در مدل های جدید آن میلگرد حذف گشته است. مکانیزم آن به گونه ای طراحی شده است که بوسیله فنر کوچکی کم شدن آب را تشخیص داده و جریان آب را راه می اندازد.

سوپر جامبو: در این مدل یک دیسک پلاستیکی وجود دارد که از مزایای وجود آن می توان به سنگین شدن آبخوری مرغ اشاره کرد که از ورود مرغ به آن جلوگیری می کند.

آبخوری های دستی : نام دیگر این نوع آبخوری ها کله قندی است که برای جوجه های جوان مناسب می باشد که ازاین آبخوری از 10 روزگی تا 15 روزگی می توان بهره برد. آبخوری های کله قندی در ظرفیت های گوناگونی ارائه می شوند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن